Read more: ehow.com/how_6645877_create-image-slide-show.html#ixzz2f2ai9qt1...

Sabtu, 14 September 2013

Berapakah Keuntungan bila iklan yang Anda iklanka secara ONLINe?

Apakah anda pernah mengeluarkan ratusan ringgit bahkan ribuan ringgit untuk memasang iklan? Dan anda tidak yakin berapa ringgit jualan yang anda peroleh hasil dari iklan tersebut?


Jangan teruskan kebiasaan buruk memasang iklan tanpa mengambil kira hasilnya ini. Hanya dengan menguji dan mengukur keberkesanan iklan, anda boleh memaksimumkan hasil dari iklan yang anda pasang.


Ujian demi ujian iklan, boleh kita lakukan dengan menguji naskah iklannya, judul iklan, format iklan atau tempat dan media beriklan. Dengan melakukan ujian iklan, kita boleh mengukur angka penjualan atau peningkatan respon pembaca. Dan kita boleh mendapatkan format atau formula iklan yang paling berkesan. Dengan menggunakan format dan kaedah iklan yang sudah teruji keberhasilannya, akan meningkatkan kejayaan iklan berikutnya.

Bagaimana caranya ya? Dengan mencipta iklan yang membolehkan respon terus dari audience. Atau biasa disebut 'Iklan Respon terus' atau on the spot. Dengan melihat respon dari pembaca iklan, tentu sangat mudah mengira berapa banyak iklan yang terbaca. Atau dari mana saja, datangnya respon iklan kita. Bahkan, kita boleh mencipta beberapa versi iklan untuk menjual produk yang sama. Misal, iklan versi A dipasang di akhbar X. Iklan versi B dipasang di akhbar B dan iklan versi C dipasang di akhbar C. Kemudian, bandingkan tahap respon dari 3 versi iklan yang kita buat. Dari hasil ujian iklan ini, kita boleh mengetahui judul iklan seperti apa yang paling berjaya menarik minat pembaca. Gaya tulisan seperti apa yang paling tepat digunakan.

Kes nyata yang pernah saya lakukan, iaitu program iklan sebuah kedai buku Islam di Solo. Suatu masa, kedai-kedai buku menyelenggarakan program diskaun selama 1 bulan. Untuk mengiklankan program ini, saya mengunakan risalah folio dan sepanduk rentang. Saya memanfaatkan risalah sebagai media 'Iklan Respon langsung'. Pada risalah, ditulis "PERCUMA Souvenir Cantik untuk 10 Pengunjung Pertama, dengan Menukarkan Risalah ini". Nah, saya boleh melihat keberkesanan iklan dari pengunjung yang datang ke kedai buku untuk menukarkan risalah dengan souvenir. Bahkan saya boleh tahu darimana pengunjung ini mendapatkan risalah tersebut, kerana saya menulis kod untuk setiap tempat penyebaran risalah.

Segera ujian dan ujian iklan anda untuk menghasilkan iklan yang paling menguntungkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PERKHIDMATAN & PROGRAM

Label

Manu (1)